Hem / Radioarkivet / Bio / Kontakt /
Instörtande Nybyggen
Programmet om om Einsturzende Neubauten sändes den 24 April 2008 i P1 Kulturradion K2.
EN gästade Göteborg den 26 April och Stockholm den 27 April.
Einstürzende Neubauten under en konsert 2000: Alexander Hacke (till vänster) & Blixa Bargeld (till höger)
Einstürzende Neubauten är ett band från västra Berlin, skapat 1980. Bandets musik klassificeras ofta som industriell musik, men det är svårt att sätta in Einstürzende i någon specifik genre då bandet har ett väldigt säreget "sound". Man använder många egentillverkade instrument och spelar bland annat på kundvagnar, soptunnor m.m. och använder gärna motorsågar och liknande i sina låtar. "Einstürzende Neubauten" översatt till svenska blir ungefär "kollapsande nybyggen" eller (ordagrant) "instörtande nybyggen", ett namn som i Tyskland mot bakgrund av återuppbyggnaden efter andra världskriget har en mycket speciell och något hotfull klang.
Programmanus:
Hela vägen till dom tyska industrirockarna Einsturzende Neubautens kontor - inte långt ifrån tunnelbanestationen Eberwalde Strasse i Prenzlauer Berg med flyg från Stockholm Arlanda till Tegel och bussen till Mitte för vidare befordran med U tvåan upp mot Pankow. I Ipoden tryckt över öronen ljuden från den senaste ceden Alles Wieder Offen som kom ut i höstas. Plus en rejäl flygförkylning som enda kompis på hela resan ner till Berlin. Så nere på kontoret frågade jag Blixa Bargeld hur man botar plötsliga reseförkylningar men han kunde inte svara på det eftersom hans egna förkylningar är konstanta. Och alla var sjuka i bandet första måndagen i April när det bara var en vecka kvar innan deras europaturné skulle börja - utom Blixa som sprang runt på kontoret i sin sedvanliga svarta lugg, svarta naglar och svarta kostym och viftade med nya skivor, programutskick och DVD : er.
Blixa leder bandet Einsturzende Neubauten som för trettio år sedan skapade industrirocken och som fortfarande flackar runt med sin musik på turnéer runt hela världen . Då – för trettio år sen - var det skrik i mickarna, motorsågar och borrmaskiner som gällde. Nu har gänget lugnat ner sig och spelar en mera experimentell och artigare typ av rock.. Medlemmarna i Einsturzende Neubauten är samma gäng som dom senaste 12 åren - Rudi Moser trummis, Alexander Hacke elbas och gitarr, F M Einheit sång, Jochen Arbeit gitarr och före detta Nick Cave - gitarristen Christian Emmerich mera känd som Blixa Bargeld. Alla namn är påhittade naturligtvis och Bargeld finns det ingen som heter. Bargeld är helt enkelt tysk slang för fickpengar. Och det är bandet som lika gärna kallar sig Einsturzende Neubauten Tre Punkt Noll eftersom dom finns lika mycket på nätet som på scen. Och instrumenten dom använder under turnén. Blixa berättar att dom den här gången inte tar med sig hårtorkarna, dom tre luftkompressorerna eller slipmaskinerna som dom använder i låten Headcleaner men dom tar med sig en jetmotorturbin som väger ett halvt ton. Och det gillar inte managern och deras roadies.
Samtidigt med turnén genom Europa ger Einsturzende Neubauten ut en ny skiva - en uppföljare till CD:n Alles Wieder Offen som kom ut förra året och som är en hyllning till allt möjligt - bland annat till dadaismen och futurismen i början på 1900-talet. Men den nya skivan kan man bara få tag i på turnén det vill säga om man går på någon av konserterna. Blixa och medlemmarna i Einsturzende Neubauten tror inte längre på CD-skivan som ett medium för att sprida musiken och budskapet till lyssnarna. Skivbolagen dör, skivmarknaden försvinner eftersom alla nuförtiden laddar ner musiken på nätet. Och för fem år sen stod bandet helt utan skivbolag, och därför bestämde dom sig för att själva sälja sin musik på webben direkt till lyssnarna. Att helt och hållet vända ryggen mot den kommersiella skivindustrin och skivbolagen och istället få publiken att sajna in sig på www.neubaten. dot. org. Det hoppas i alla fall Blixa Bargeld och Einsturzende Neubauten.
Einsturzende Neubauten lever vidare och Blixa Bargeld pendlar mellan sina lägenheter i Shanghai, Los Angeles och Berlin och bandets ledare har blivit alltmer finkulturell trots sitt förflutna och gått och blivit gästprofessor på San Fransisco Art Institute och dit ska han resa för att undervisa om konst och ljud kring temat performance – sound – language. Att hitta och förverkliga det egna jaget med hjälp av ljud i olika material och i språket. För dom gamla punkindustrirockarna har blivit konst, jobbat med art installationer, film och teater för Heiner Muller som dom faktiskt jobbade med redan på nittiotalet. Efter den stora Europaturnén är det dags nästa år 2009 för en ny turné i Kina med bandet där det hela tiden växer och puttrar i rockbranschen. De kinesiska kidsen har tröttnat på smörpopen från Hongkong och varje dag dyker det upp nya indierockare och punkband på scenen i Beijing. Och Blixa som verkligen är förtjust i Kinas unga rockscen eftersom det påminner honom om hans eget åttiotals Berlin håller på att starta ett eget skivbolag i Beijing. Men snart reser alltså Blixa till San Fransisco för att lära ut hur man kombinerar konst och ljud – och det borde inte vara så svårt med tanke på vad han och bandet sysslat med dom senaste trettio åren.