Hem / Radioarkivet  / Bio / Kontakt /
 

CHARLIE OCH HANS ORKESTER

P2 söndag 16 mars kl 14.00 och tisdag 18/3 kl 12.30

 

 

En fransk zazouz i en teckning från 40-talet.
  

 

Ett program om tysk jazz i Nazityskland och jazz i Europa under andra världskriget och ockupationen 1939-1945.
Ola Anderstedt berättar om de som var Hitlers egna ”punkare”, en ungdomsrörelse som vi idag knappt känner till. Edelweisspiraterna var tyska ungdomar som vägrade gå med i Hitlerjugend och som åkte ut i skogarna på utflykter där dom sjöng nazisternas sånger men med helt andra texter.

Swingjugend var en annan ungdomsrevolt som spred sig över hela det ockuperade Europa. Ungdomar samlades i gäng och klädde sig i överdimensionerade kostymer, kulörta slipsar och lät håret växa långt. Dessa ”swing kids” träffades på fester som blev till ett slags fyrtiotalets rave partyn där man dansade jitterbug nätterna genom till den förbjudna amerikanska jazzmusiken.

Men det är också ett program som berättar om koncentrationslägret Theresienstadts judiska jazzorkester The Ghetto Swingers och om den nazistiska jazzpropagandaorkestern Charlie and his Orchestra. Två ytterligheter i en hemsk och turbulent krigstid då jazzen i det ockuperade Europa minst sagt frodades.

Här kan ni gå till olika länkar om programmet och dess innehåll:

Edelweiss piraterna  - Wikipedia

Intervju med en Edelweiss pirat

Edelweiss piraterna - utställning och information

Swing Kids - Wikipedia

The German Swing Youth

Charlie and his Orchestra
 

Här två texter som inte fick plats i programmet:

I Tjeckoslovakien kallade sig dom jazzdiggande ungdomarna för ”potápky” som  betyder ungefär  ”dykande fågel” - ett namn dom hade fått på grund av sin häftiga dansstil–  en dansande potápky dök ner som fåglar på dansgolvet i vild jitterbug.  Och mitt under den tyska ockupationen i maj 1940 beskrev den tjeckiska dagstidningen Telegraf det nya modet. Potápkys byxor slutade ovanför anklarna så att de färggranna sockorna tydligt kunde ses, kostymerna var stora och långa och skotskmönstrade, och deras höga hattar kallades ”tatra” efter den slovakiska bergskedjan med samma namn. De mest ambitiösa potápky placerade  glödlampor i sulorna på sina skor som dom matade med ström från ett batteri som dom gömde i väskan. Och tillsammans med sina flickvänner samlades potapky- killarna på Wenzelplatsen mitt i Prag eller på dansrestaurangen Holandsky Mlyn. Och precis som i Frankrike och Tyskland förföljdes dom tjeckiska potápky skoningslöst av nazisterna. Swingdans förbjöds i april 1941, potápky tvångsklipptes, och Holandsky Mlyn utsattes för ständiga razzior.

Svensk jazz fick stor betydelse för musikälskande ungdomar i det ockuperade Europa. På lördagskvällarna satt de och lyssnade på Radiotjänst, den enda radiokanal som spelade jazzmusik och som märkligt nog inte var spärrad av tyskarna. Alice-Babsfilmerna Swing it, magistern! och En trallande jänta som gjordes i början av Andra världskriget blev mycket populära i det ockuperade Tjeckoslovakien. Den sistnämnda filmen visades delvis dubbad – till svenska! Eftersom Alice Babs i filmen sjöng ett par sånger på engelska, vilket var förbjudet, beordrade tyskarna fram specialskrivna svenska texter som sjöngs in av den tjeckiska jazzsångerskan Inka Zemánková, naturligtvis utan att hon förstod ett ord.

Den tyska swing jugends oppositionslusta fördes aldrig som en politisk kamp utan som en slags hejdlös utlevelse i amerikansk masskultur. Och det var naturligt för dom tyska ungdomarna att bära fram sin ungdomskultur med jazzmusik i samspel med ett ungdomsmode, ett sätt att klä sig. Ett sätt att klä sig och vara annorlunda. Dom tyska swing jugend - ungdomarna var aldrig någon politiskt inflytelserik grupp, utan väckte uppseende då de uttryckte sig själva  och sina värderingar genom sitt sätt att vara i ett ogästvänligt vuxensamhälle som inte ville förstå.  Precis som Sextiotalets mods, Sjuttiotalets hippies, Åttiotalets punkare och Nittiotalets Hiphoppare. Men så mycket, mycket farligare…

 

Här text på engelska om den tyska propagandaorkestern som spelade in skivor med jazzmusik och propagandatexter som smugglades in i England under Andra världskriget :

 

Charlie and his Orchestra (also referred to as the "Templin band" and "Bruno and His Swinging Tigers") were a Nazi-sponsored German propaganda swing band. Jazz music styles were seen by Nazi authorities as rebellious, but ironically propaganda minister Joseph Goebbels conceived of using the style in shortwave radio broadcasts aimed at the United States and particularly the United Kingdom. British listeners heard the band every Wednesday and Saturday at around 9 pm.

The purpose of the band was to stir pro-Nazi sympathy, draw attention to World War II Allied losses, convince listeners that Great Britain was a pawn for American and Jewish interests, and carry Adolf Hitler's messages in an entertaining form. The songs stressed how badly the war was going for the target audience, and how it was only going to be a matter of time before they would be beaten.

Led by German accented frontman Karl Schwedler ("Charlie"), conducted by Lutz Templin, and paced by drummer Fritz Brocksieper, the band included Kurt Abraham on reeds and Willy Berking on trombone. The group formed in 1940, making over 90 recordings between March 1941 and February 1943. Arrangements were by Templin, Willy Berking, and Franz Mück, with lyrics written by the Propagandaministerium. Schwedler was allowed permission to travel to neutral and occupied countries to collect jazz and dance music, which helped the band and propaganda ministry to craft more recordings.

American swing and popular British songs were initially performed true to the original, until about the second or third stanza where pro-German lyrics and monologues would be introduced. For example, in the Walter Donaldson hit You're Driving Me Crazy, Schwedler croons about the confusion of new love, and in the third stanza continues: Here is Winston Churchill's latest tear-jerker: Yes, the Germans are driving me crazy / I thought I had brains / But they shot down my planes..." Later, the entire lyric would be modified, clearly based on the original. The band even recorded some "cover versions" of the originals, unaltered.

Cornelius Ryan's nonfiction book about D-Day, The Longest Day, includes a snippet from Schwedler's cover of Louis Armstrong's 1930s hit, I Double Dare You:

I double dare you to venture a raid.
I double dare you to try and invade.
And if your loud propaganda means half of what it says,
I double dare you to come over here.

Indeed, anecdotal accounts indicate that Winston Churchill enjoyed the broadcasts, finding the lyrics hilarious.

Many of the members of Charlie and his Orchestra went on to successful careers in music after the war.

 

Musiklista Charlie och hans orkester


1
CYKLON
WOLF, ALOIS
VLACH, KAREL
JAZZ AND HOT DANCE IN CZECHOSLOVAKIA 1910-1946
HARLEQUIN
HQ 2019
00.02.35

2
In Der Nacht
Rökk, Marikka
Studioorkester UFA
00.00.30

3
GOLFSTROM
WERNICKE, HELMUTH
THON, FRANZ
JAZZ IN DEUTSCHLAND ( 2:2) (1928-1941)
ELECTROLA
1C 134-32451
00.02.35

4
Tiger Rag
Larocca, Nick
James Koks Tanz Orchester
00.01.00

5
Tempo, Tempo
Berking, Willy
Willy Berking und seine Solisten
PROPER BOX
CD B0000918PJ
00.02.35

6
Improvisation
Brocksieper, Freddy
Kurt Hohenberger Orchester
PROPER BOX
CD B0000918PJ
00.01.00

7
Tiger Rag
Larocca, Nick
Teddy Stauffer Tanz Orchester
PROPER BOX
CD B0000918PJ
00.01.00

8
Introduction Mr. Basie
Fud Candrix Orchester
PROPER BOX
CD B0000918PJ
00.02.32

9
Es war Shanghai
trad
Julich, Jean
okänd
00.01.00

10
An Rhen und Ruhr Marshieren Wie
von Gordon, Herrman Albert
Sedlmeir, Henning
00.01.00

11
Hamburg - Berlin
Willi Stanke und sein Orchester
PROPER BOX
CD B0000918PJ
00.02.35

12
Esprit
Albert Vossen Tanz Orchester
PROPER BOX
CD B0000918PJ
00.01.00

13
HEIMAT DEINE STERNE
BOCHMANN, WERNER
KNAUF, ERICH
SCHMITT-WALTER, KARL
HEIMAT DEINE STERNE (1) /DAS WUNSCHKONZERT FÜR DIE
URACANT
973
00.01.30

14
Stomp
Hot Club Frankfurt
PROPER BOX
CD B0000918PJ
00.03.12

15
ZAH ZUH ZAZ
ZAZ ZUL ZAZ
CALLOWAY, CAB
WHITE, HARRY
SING ME A SWING SONG
ASV
CD AJA 5077
00.01.00

16
PHILIPPE’S STOMP
VISEUR, GUS
ORCHESTRE MUSETTE SWING ROYAL
JAZZ SOUS L’OCCUPATION
EM-ARCY
018 431-2
00.01.00

17
UN PEU DE REVE
REINHARDT, JOSEPH
JAZZ SOUS L’OCCUPATION
EM-ARCY
018 431-2
00.01.00

18
Stockholm
Reinhardt, Django
Django’s Music
CLASSICS RECORDS
CD 852
00.03.09

19
Les Yeux Noirs
trad
Django reinhardt et le Quintette du Hot Club de France
CLASSICS RECORDS
CD 852
00.01.00

20
YOU’RE DRIVING ME CRAZY
DONALDSON, WALTER
SCHWENDLER, KARL
TEMPLIN, LUTZ
CHARLIE & HIS ORCHESTRA
GERMAN PROPAGANDA SWING 1941-1942
HARLEQUIN
HQ CD 03
00.02.00

21
SAINT LOUIS BLUES
HANDY, WILLIAM CHRISTOPHER
SCHWENDLER, KARL
TEMPLIN, LUTZ
CHARLIE & HIS ORCHESTRA
GERMAN PROPAGANDA SWING 1941-1942
HARLEQUIN
HQ CD 03
00.02.00