KÄRLEKSKÖPAREN
Den lidande manliga konstnären hamnar i förgrunden, och dockspelet
mer i bakgrunden, när Gustaf Frödings livshistoria berättas av
Marionetteatern. Här Ole Forsberg och Helena Nilsson.
Foto: Markus Gårder
Recensioner [2008-10-01]
Mysmustigt manligt lidande
Kärleksköparen –
Fröding naked av Agneta Elers-Jarleman
Scen:
Marionetteatern, Stockholms stadsteater
Ort:
Stockholm
Regi:
Agneta Elers-Jarleman
Musik:
Gunnar Edander
Ljus: Ola
Anderstedt
Mask:
Susanne von Platen
Medverkande:
Ole Forsberg, Helena Nilsson, Gunnar Edander (pianist)
Scenografi och kostym:
Peter Holm
Ljud: Appel
Dockdesign/dockmakare: Thomas Lundqvist
recension/dockteater. Trots titeln
på Agneta Elers-Jarlemans pjäs för dockor och skådespelare om den
svenske lyrikern Gustaf Fröding, Kärleksköparen – Fröding naked,
blir föreställningen på Marionetteatern inte tillräckligt naken.
Det börjar egentligen redan
med den lite underliga tvåspråkiga titeln, Kärleksköparen –
Fröding naked. Den inger en misstanke som stärks under
föreställningens gång: jag köper inte riktigt vare sig epitetet
kärleksköpare eller nakenheten.
Som en av våra stora
svenska lyriker skrev Gustaf Fröding fint
och folkkärt om kärleken. Och sorgligt, som om att köpa kärlek för
pengar för att ingen annan fanns för honom att få. Men att använda
en sådan eufemism idag, i stället för förslagsvis "köpa sex av
prostituerade", är ju lite lätt provocerande daterat.
Och det är visserligen inte så att Agneta Elers -
Jarlemans musikteaterpjäs om Fröding för 50-årsjubilerande
Marionetteatern inte känns vid den beskrivningen. I
informationstexterna talas om att han var "stamgäst på stans
skitigaste bordeller", att han "ville kyssa men var rädd för att
bara kunna bita" och under hela sitt liv endast hade sex med
prostituerade. Men det blir ändå inte mycket mer än just
sensationsfraser på förhand. Pjäsen hade vunnit på mer kritisk och
mindre tyck-synd-om-analys.
Jag stör mig till
exempel på att den genom en psykologiserande
förklaringsmodell angivna orsaken (självhatet) framstår som alltför
oproblematiserat kopplad till den frånvarande mamman. Medan den, i
pjäsen åtminstone, ännu mer frånvarande pappan inte får samma fokus.
Känns lite omodernt, och skymmer det intressantare delarna om
Frödings vilja att frigöra sexualiteten från samhällets smussel. Jag
hade velat se Fröding ännu mera naken helt enkelt.
Men om du inte är
alltför trött på att leva dig in i mysmustigt manliga
konstnärers psykiska lidande kan du njuta av Marionetteaterns
konstnärliga ledare Helena Nilssons sirliga spel
med de vackra dockorna – som jag gärna hade sett mer av och gärna
mer integrerat – av Ole Forsbergs frustande,
frejdiga skådespel och av Gunnar Edanders
diktonsättningar och liveackompanjemang på scenen.