Hem / Radioarkivet  / Bio / Kontakt /

 

De Totalitära Staternas Musik

Tre program i en serie som berättar om 1900-talets diktaturer och musikens och musikernas verklighet

i dessa i totalitära stater - Sovjetunionen, Nazityskland, Castros Kuba och Kommunist Kina.

En programserie av Ola Anderstedt.

 

 

 

Måndag 14 April kl. 19.30  med repris Långfredag 18 April kl.13.05 år 2002
1. Sången Om Stalin.

 

Det första programmet i serien berättar om musiken i Sovjetunionen från revolutionens dagar 1917 fram till 1991 och Glasnost när det gamle Sovjetunionen återigen blev Ryssland. Ett program som berättar om inte bara Sjostakovitj, Prokofjev och Glazunov men också om exilmusiken med Rachmaninov, Sjaljapin eller Peter Lesjenko. Om musiken under Det Stora Fosterländska Kriget och Den Blå Schaletten eller Katjusja som var den kanske mest kända trettiotalsschlagern i Sovjetunionen och som på grund av detta kom att ge namn åt det fruktade raketvapnet Stalinorgeln. Ett program om hyllningssångerna till Stalin och om den ryska jazzen med Leonid Utesovs stora orkestrar och sovjets egen Harry James - den legendariske trumpetaren Ady Rosner. Men också om Vertinsky och de förbjudna kabaretsångerna eller sångerskan Lydia Ruslanova - hon som kallades för Stalins Älskling.

 

 

Måndag 18/3 kl. 19.30 med repris fredag 22/3 kl. 13.05 år 2002

2. Framåt och inte glömma.

 



Det andra programmet i serien handlar om de tyska kommunisternas kampsånger både före och under Hitler. Den tyska arbetarklassens siste store hjältetenor Ernst Busch och kompositörerna Hanns Eisler och Kurt Weill. Men naturligtvis också om Entartete Kunst och jakten på judiska musiker och judisk musik. Strypningen av den tyska radion och Wilhelm Furtwänglers berömda brevväxling med Joseph Goebbels.Och hur den tyska jazzen aldrig har varit så livaktig som just åren 1939 - 1945

då kriget rasade som värst. Swing Kids och Charlie and his Orchestra.Om Bayreuth och Toscanini som vägrade fortsätta dirigera festivalen i protest.Om Robert Stolz, Eduard Künneckes revymusik, Zarah Leander och den tyska filmindustrins eskapistiska musikfilmer.Men till slut får han återvända - Ernst Busch med sina kampsånger till en annan slags totalitär stat - till DDR. Och om den tiden får vi också veta en del - om toppstyrning, den tyska socialistiska ungdomens musik och en idag nästan bortglömd östtysk konstmusik.

 

 

 

Måndag 25/3 kl. 19.30 med repris fredag 29/3 kl. 13.05 år 2002)
3. Erövra Tigerberget med list.

 


Det sista programmet i serien handlar om Kina under Mao och om Castros Cuba.
Men också om musiken i Sovjetunionens gamla satellitstater.
I Kina handlade det om att skriva en helt ny typ av Pekingopera allt i syfte att behaga Mao och det nya Kina.
Programmet berättar också om kampsångerna och den revolutionära musiken i de så kallade u-länderna på sextiotalet. Men också om uppfattningen även i Västeuropa att en annan slags musik, både folklig och populär eller uppburen och konstmusikalisk, kunde förändra en värld från att vara kapitalistisk till att bli revolutionär.